آزمون تافل چیست و چه بخش هایی دارد؟

آزمون تافل چیست و چه بخش هایی دارد؟

تافل آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی است که عمدتاً دانشجویان غیرانگلیسی‌زبان و مشتاق تحصیل در خارج از کشور در آن شرکت می‌کنند.

الگو و بخش‌های مختلف آزمون تافل به گونه‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شده است که مهارت‌های زبان انگلیسی داوطلبان را به‌طور موثری ارزیابی کند. برای موفقیت در این آزمون، بسیار مهم است که شرکت‌کنندگان، بخش‌های مختلف تافل و الگوی آن را به خوبی درک کنند؛ این درک به آنها کمک می‌کند تا استراتژی آمادگی خود را برنامه‌ریزی کرده و بتوانند در انتها نمره خوبی از تافل به دست بیاورند.

در این مقاله به شما می‌گوییم آزمون تافل چیست و چه بخش‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید.

 

آزمون تافل
آزمون تافل

 

بررسی اجمالی آزمون تافل

قبل از اینکه به الگوی تافل و برنامه ‌درسی آن بپردازیم، اجازه دهید مروری بر ویژگی‌های کلی این آزمون داشته باشیم. جدول زیر این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد:

 

مشخصات

جزئیات

وب سایت رسمی آزمون

https://www.ets.org/toefl

شیوه امتحان

تست مبتنی بر اینترنت و تست کاغذی

تعداد بخش‌ها

4 بخش

طول زمان آزمون

تقریبا 3 ساعت (آزمون مبتنی بر اینترنت)

تقریبا 2.5 ساعت (آزمون کاغذی)

مهارت‌های سنجش شده

خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن

محدوده امتیاز کلی

0 تا 120

اعتبار نمره تافل

2 سال

 

 

الگوی امتحان تافل

الگوی تافل توسط ETS ((Educational Testing Service با در نظرگرفتن هدف آن برای ارزیابی تسلط شرکت‌کنندگان بر زبان انگلیسی طراحی شده است. این الگو به‌طور عمده نقاط قوت و ضعف دانشجویان را در 4 حوزه کلیدی زبان انگلیسی آزمایش می‌کند: خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن. الگوی این آزمون به‌طور مختصردر جدول زیر آمده است:

بخش

تعداد سوالات

طول زمان

خواندن

30 تا 40 سوال

54 تا 72 دقیقه

گوش کردن

28 تا 39 سوال

41 تا 57 دقیقه

استراحت

 

10 دقیقه

صحبت کردن

4 تسک

17 دقیقه

نوشتن

2 تسک

50 دقیقه

 

ترتیب بخش‌ها در آزمون تافل، به همان شکلی است که در جدول بالا ذکر شده است. به عبارت دیگر اول خواندن (Reading) و سپس به ترتیب شنیدن (Listening)، صحبت کردن (Speaking) و نوشتن (Writing) تست می‌شود.

محدوده نمره کلی تافل 0 تا 120 و محدوده نمره برای هر بخش امتحانی انفرادی 0 تا 30 است.

یک استراحت اجباری 10 دقیقه‌ای پس از 2 بخش اول امتحان وجود دارد. در طول استراحت، شرکت‌کنندگان در آزمون می‌توانند برای قدم‌زدن، حرکات کششی، خوردن تنقلات یا نوشیدنی از اتاق امتحان خارج شوند.

 

بخش ریدینگ

همان‌طور که در جدول می‌بنیید برای پاسخ به سوالات بخش ریدینگ تافل 54 - 72 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و تعداد سوالات در این بخش 30 - 40 عدد است. بخش ریدینگ شامل 3 یا 4 قسمت درک مطلب است که در هر قسمت مجموعه‌ای از 10 سوال را شامل می‌شود. هر کدام از این قسمت‌ها حدود 700 کلمه است.

بخش ریدینگ توانایی‌های خواندن زبان انگلیسی داوطلبان و اینکه تا چه حد می‌توانند مطالب آکادمیک را بفهمند، آزمایش می‌کند. همچنین توانایی آنها را در درک و تفسیر متون آموزشی در سطح دانشگاه و پاسخ دقیق به آنها را می‌سنجد. ریدینگ‌ها شامل انواع مختلفی از سؤالات هستند:

  • اطلاعات واقعی (Factual Information) و اطلاعات واقعی منفی (Negative Factual Information)       
  • استنباط و بلاغت
  • خواندن واژگان
  • ساده سازی جمله
  • درج متن
  • خلاصه سازی

 

بخش لیسنینگ تافل

مدت زمان این بخش از آزمون 41 - 57 دقیقه و تعداد سوالات آن 28 - 39 سوال است. بخش Listening به‌گونه‌ای طراحی شده است که توانایی فرد را در درک و ارزیابی سخنرانی‌ها و مکالمات به زبان انگلیسی اندازه‌گیری می‌کند. موارد زیر در این تست سنجش می‌شوند:

  • مهارت گوش دادن برای درک کلی (basic comprehension)
  • مهارت گوش دادن برای درک عملی (pragmatic understanding)
  • مهارت گوش دادن برای ترکیب اطلاعات

 

در این بخش، هم سخنرانی و هم مکالماتی به شیوه زیر پخش می‌شوند:

3 تا 4 سخنرانی شنیداری از طریق بلندگو پخش می‌شود که مدت زمان هرکدام 3 تا 5 دقیقه است و داوطلب باید بتواند به  6 سوال در مورد هر سخنرانی پاسخ دهد.

علاوه بر سخنرانی‌ها، تعداد 2 - 3 مکالمه نیز که زمان هرکدام حدود 3 دقیقه است پخش می‌شود و داوطلب باید بتواند به  5 سوال در مورد هر مکالمه پاسخ دهد.

 

بخش اسپیکینگ تافل

مدت زمان این بخش 17 دقیقه است که در آن 4 مکالمه (تسک) از آزمون‌دهنده خواسته می‌شود.

بخش اسپیکینگ برای آزمایش کارایی داوطلبان در صحبت‌کردن به زبان انگلیسی در محیط‌های دانشگاهی طراحی شده است. این تسک‌ها موقعیت‌های واقعی زندگی را که افراد در محیط دانشگاهی، حرفه‌ای یا اجتماعی با آن مواجه می‌شوند، منعکس می‌کند.

4 تسک گفتاری در این بخش، به سوالات زیر تقسیم می‌شوند:

  • سوال 1: این تسک یک «صحبت مستقل» است. در اینجا، داوطلبان موظفند در مورد موضوعی که با آن آشنا هستند صحبت کرده و نظرات شخصی خود را بیان کنند.
  • سؤالات 2 تا 4: این سؤالات شامل «تسک‌های گفتاری یکپارچه» است و مربوط به وضعیت پردیس و موضوعات دروس دانشگاهی می‌شود. در این‌جا داوطلبان برای ترکیبی از مهارت‌های زبان انگلیسی شامل خواندن، شنیدن و صحبت کردن مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

شرکت‌کنندگان قبل از شروع صحبت برای پاسخ گفتن به هر سوال، 15 تا 30 ثانیه زمان دارند تا خود را آماده کنند. پاسخ آنها می تواند 45 تا 60 ثانیه طول بکشد.

 

بخش رایتینگ تافل

مدت زمان این بخش 50 دقیقه است و تعداد سوالات آن 2 عدد است.

قسمت نوشتن، توانایی‌های داوطلبان را برای نوشتن نظرات خود به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده و مناسب برای دوره کالج یا دانشگاه، آزمایش می‌کند.

2 تسک کلی در بخش نوشتن وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • تسک نوشتن یکپارچه: در این تسک، شرکت‌کنندگان در آزمون ملزم به خواندن یک قطعه کوتاه و گوش‌دادن به یک سخنرانی کوتاه ضبط شده هستند. سپس باید پاسخ خود را بر اساس اطلاعات ارائه شده در متن و سخنرانی بنویسند. مدت زمان این تسک 20 دقیقه است.
  • تسک نگارش مستقل: شرکت‌کنندگان در آزمون ملزم به نوشتن مقاله در مورد یک موضوع خاص بر اساس نظر یا تجربه شخصی خود هستند. مدت زمان این کار 30 دقیقه است.

 

 

خلاصه

بهطور خلاصه، الگوی آزمون تافل و بخش‌های آن به‌خوبی برنامه‌ریزی شده و ساختار‌یافته است تا سطح مهارت کلی زبان انگلیسی داوطلب را اندازه‌گیری کند. علاوه بر این، پاسخ‌های ارائه‌شده توسط آزمون‌دهندگان با استفاده از ترکیب امتیازدهی هوش مصنوعی و ارزیابی‌کننده‌های انسانی امتیازدهی می‌شوند. بنابراین، نمرات آزمون  منصفانه و دقیق هستند.

توصیه می‌شود که قبل از شرکت در آزمون تافل، شرکت‌کننده چندین بار تست‌های مشابه را که در سایت رسمی این آزمون بارگذاری شده‌اند، تحت شرایط مشابه انجام دهد تا به‌طور کامل برای برقراری آزمون حاضر شوند. به این ترتیب، آنها قادر خواهند بود زمان خود را به‌طور موثر مدیریت کنند و هر بخش را سازماندهی کنند و در نهایت بتوانند نمره خوبی از این آزمون بگیرند.

 

ما در گروه تافل کوچ به صورت تضمینی مدیریت و برگزاری آزمون های تافل و GRE شما رو به عهده می گیریم. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه و برای تماس به ما برای مشاوره رایگان به صفحه "ارتباط و مشاوره رایگان" مراجعه نمایید.

 

https://yocket.com/blog/toefl-exam-pattern-syllabus

https://www.prepscholar.com/toefl/blog/toefl-exam-pattern/